سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

                                           جراح‌ماهی

جراح‌ماهیان خانواده‌ای از ماهیان هستند که اندازه شان معمولاً ۲۳ تا ۷۰ سانتیمتر است.

شناسه ها

بدن از دو پهلو فشرده. بالهٔ پشتی دارای ۴ الی ۹ عدد خار. بالهٔ مخرجی طویل و دارای ۲ تا ۳ عدد خار در دو طرف ساقهٔ دمی دارای یک خار جانبی. خارهای جانبی درون شیاری قرار می‌‌گیرند و در هنگام خطر از شیار بیرون می‌‌آیند. بدن پوشیده از فلس از نوع شانه‌ای می‌‌باشند .

زیستگاه

بیشتر در مناطقی با بستر سخت زیست می‌کنند نظیر مناطق صخره‌ای مرجانی. درآبهای ساحلی تا عمق ۲۰ متری و بعضی از اعضای این خانواده در اعماق بیشتر یافت می‌شوند. روزها فعال بوده و شبها در میان صخره‌ها و مرجان‌ها پناه می‌‌گیرند به صورت دسته‌های کوچک یا بزرگ حرکت می‌کنند. نمونه‌های جوان معمولاً در خورها و ریزشگاه رودخانه‌ها و آبگیرهای کم عمق ساحلی با شوری زیاد حضور دارند از لحاظ تغذیه‌ای گیاهخوار می‌‌باشند.

ارزش شیلاتی

بصورت تازه و یخ زده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جنبهٔ زینتی به‌عنوان آبزی صادراتی دارای اهمیت هستند.

ابزار صید

قلاب. تورهای ثابت عمقی. کف‌روب (ترال) و انواع گرگور. مواد منفجره مانند: دینامیت و

                                                                                                                           از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

 


[ سه شنبه 86/2/25 ] [ 8:26 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

تعریف الودگی خاک:

 

خاک یکی از منابع مهم و ارزشمند طبیعت است. بدون داشتن خاک سالم حیات و زندگی روی زمین امکانپذیر نخواهد بود. 95% غذای انسان از زمین حاصل میشود. برنامه ریزی برای داشتن خاکی سالم و تولید کننده لازمه بقای انسان است. ورود مواد، ارگانیسمهای زیستی یا انرژی به درون خاک سبب تغییر کیفیت خاک میشود. همین مسئله باعث میشود که خاک از حالت طبیعی خود خارج شود.

خاک از دو بخش تشکیل شده است. یکی بخش زنده خاک و دیگری بخش مرده خاک میباشد. بخش مرده خاک شامل سنگهای هوازده و مواد معدنی حاصل از پوسیدگی گیاهان و جانوران میباشد (که مواد آلی یا هوموس نامیده میشود) و هوا و آب نیز در این بخش قرار میگیرند. اما خاک زنده، خاکی است که دارای جانوران کوچک همچون حشرات و کرمها است و در آن گیاهان، قارچها، باکتریها و سایر میکروبها قرار دارند. نمونه بارز خاک 50% مواد معدنی و آلی و 50% هوا و آب دارد که فضاهای خالی موجود در خاک را پر میکند و ارگانیسمهای زنده خاک را نگه میدارد.

بر اثر فعالیتهای مختلف انسانی، خاک دچار آلودگی میشود. اکثر این آلودگی ها بر اثر تصادف وسایل نقلیه ای که مواد آلوده کننده جا به جا میکنند، اتفاق می افتد.

آلوده کننده های دیگری که سبب آلودگی خاک میشوند شامل اتومبیلها، کامیونها و هواپیماهایی هستند که زباله جا به جا نمیکنند ولی موادی از قبیل سوخت حمل میکنند، که بر اثر ریخته شدن و خارج شدن آنها از وسیله نقلیه آلودگی خاک رخ میدهد.

عواملی مانند فعالیتهای انسانی نیز باعث آلودگی خاک میشوند. ریختن مواد سمی مانند انواع حلالها، مواد رنگی و شوینده ها آلودگی زمین و خاک را گسترش میدهند.

خاک ها به عنوان پالاینده های طبیعت محسوب می شوند . علاوه بر اینکه تأمین کننده مواد غذایی هستند ، خاصیت تصفیه کنندگی نیز دارد . این خاصیت خاک در اثر خواص فیزیکی آنها ( عمل نفوذ آب از منافذ ) ، خواص شیمیایی آنها ( جذب سطحی و تبخیر ) و خواص زیستی آنها ( تجزیه و فساد مواد آلی ( حاصل می گردد .

 


[ جمعه 86/2/7 ] [ 11:28 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
 

اولین موضوعی که می‌توانیم در این وبلاگ بگذاریم شاید یکی از بی‌نظیرترین اتفاقاتی باشد که برای گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اتفاق می‌افتد . شاید شما هم شنیده باشید. ولی دوست دارم که شما را کاملا با موضوع آشنا کنم.

افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی محیط زیست در غرب‌کشور

اولین نمایشگاه تخصصی محیط زیست در غرب کشور با همراهی گروهی از از دانشجویان و اساتید برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در ساختمان یادگار امام محل برگزاری نمایشگاه‌های دانشجویی برگزار گردید.

این نمایشگاه که در تاریخ 15/12/1384 با حضور رئیس دانشگاه و اساتید برجسته محیط زیست دانشگاه از آنجمله آقای مهندس علیزاده رئیس موزه تاریخ طبیعی دانشگاه بوعلی سینا وآقای دکتر چراغی مدیر گروه رشته محیط زیست شروع به کار نموده و تا تاریخ20/12/1384 ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه دارای قسمت‌های ویژه‌ای است که از آنجمله می‌توان به غرفه مبارزه با آلودگی‌های محیط زیست و همچنین غرفه کاریکاتورهای زیست محیطی و غرفه شکار اشاره نمود .

 

هدف نمایشگاه :  می‌توان گفت که هدف از برپایی این نمایشگاه شناسایی هرچه بیشتر دانشجویان و اساتید با رشته محیط زیست بوده است. و ما قصد داریم در اینجا شما را به دیدن بخش‌های مختلف این نمایشگاه ببریم.

 


[ پنج شنبه 84/12/18 ] [ 6:54 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 57
بازدید دیروز: 56
کل بازدیدها: 581573